Eindelijk onze eerste beren gezien ;-) - Reisverslag uit Cache Creek, Canada van Irene Berkmortel - WaarBenJij.nu Eindelijk onze eerste beren gezien ;-) - Reisverslag uit Cache Creek, Canada van Irene Berkmortel - WaarBenJij.nu

Eindelijk onze eerste beren gezien ;-)

Door: Djon Snel en Irene van den Berkmortel

Blijf op de hoogte en volg Irene

01 Oktober 2017 | Canada, Cache Creek

Vanochtend maar weer vroeg wakker. Voordat we vertrekken moeten we het water lozen, de tank van het afvalwater is helemaal vol. We besluiten ook de toilettank te legen. Ik stel voor de camper naar de dumpstation te rijden. Nu kan ik ook zeggen dat ik in ‘Bakbeest(je)’ heb gereden, al was het maar 30 meter. Ik begrijp nu ook erg goed waarom Djon soms vergeet hoe breed en groot de camper wel niet is. Dit zorgt zo nu en dan voor spannende momentjes, zoals de buitenspiegel die langs de boom schraapt. Als ik niet oplet naast hem, zaten er al grotere en diepere krassen op dit beest.
Na het dumpen rijden we terug naar het info centrum van Clearwater. Djon gaat wat blogs uploaden en aan mij de taak op te zoeken wat we vandaag gaan doen en waar de supermarkt te vinden is in Kamloops. We besluiten naar BC wildlife park te gaan. Onderweg naar Kamloops zien we de bordjes van Vancouver al voorbijkomen. Dit betekend dat de vakantie al bijna op z’n eind is. WE zijn echt op de terugweg. Ook de omgeving veranderd, het wordt dor en droog. Het prachtige groen, rood en gele landschap van de herfst veranderd in eindeloos geel. We komen aan in Kamloops, het wordt drukker met auto’s en wij zoeken onze weg naar het wildlife park. Eenmaal binnen bij de ingang staat wederom dat het mogelijk kan zijn dat de beren niet laten zien in verband met het klaarmaken van de winterslaap. Toch gaan we naar binnen.
We beginnen net aan de wandeling en het eerste wat we zien zijn beren, twee stuks van het type Grizzly. Hoe gaaf en ze zijn ook nog actief. Wauw, eindelijk beren gezien. Na een paar minuten besluiten de beren echter te gaan luieren. Ze gaan liggen en doen niet veel meer.
Klinkt gaaf he dit avontuur, maar we beleven dit in een dierentuin. We hebben dus ook: eenden, uilen, zeearenden, konijnen, ezels, elks, moose, coyote en nog veel meer gezien. Als de dieren niet naar ons komen, gaan wij wel naar de dieren. In het park hadden ze twee grizzly’s en twee black bears. Het park was leuk opgedeeld en leuk gemaakt voor kinderen, met speeltoestellen en een treintje. Wat het extra bijzonder maakt is dat de dierentuin gewonde dieren opvangt en beter maakt, daarna mogen ze terug naar het wild. Als dit om de een of andere reden niet gaat, mag het beest in het park blijven. Bij het vogelverblijf zitten een aantal arenden, bold eagles en golden eagles. Deze laatste hebben we op weg hier naartoe vanuit de camper ook in het echt zien vliegen. Met een spanwijdte van bijna 2 meter was het een indrukwekkend gezicht. Voordat we weggaan uit de dierentuin, lopen we nog een laatste keer naar de grizzly’s. Inmiddels waren ze bij elkaar gaan liggen om te stoeien, leuk om te zien hoe ze rollen en elkaar wat vervelen. De enorme klauwen/ nagels vallen op, wauw, daar willen wij niet mee stoeien! Een van de beren is er klaar mee en besluit bovenop een plateau te gaan zitten. In de pose die deze beer heeft, doet hij ons erg aan Baloe denken.
Na de dierentuin gaan we tanken en boodschappen doen. We denken goed na over de boodschappen, want het zijn nu echt de laatste dagen. Voordat we de Safeway verlaten checkt Djon zijn mail nog een keer. Voordat we op vakantie gingen hebben we al contact gelegd met Harbour air in Whistler. Het lijkt Djon super gaaf om in een watervliegtuig te vliegen. Helaas hoorde we dat het seizoen stopt op 1 oktober. We zouden dus net te laat zijn. Vanochtend heeft Djon al een mail ontvangen dat er nog een week een vliegtuig staat wat nog gebruikt wordt mits deze vol zit (3pers) of er voor 3 personen wordt betaald. We hadden de prijs opgevraagd en hebben deze nu binnen. Ook krijgen we de mogelijkheid om op een wachtlijst te worden gezet. We kiezen voor deze optie, dus mogelijk met een persoon extra gaat het toch door.
Vanuit Kamloops rijden we naar Cache Creek. De wolken worden donker, maar wij blijven in het droge gedeelte. We hebben deze vakantie al heel erg geluk gehad met het weer, beseffen we ons. Langs de weg ligt een deer. Mijn reactie is; ‘Ooooh, deer’. Ik zei dit omdat ik schrok dat er zo’n groot beest ligt (ooooh), en daarna zag ik pas dat het een deer was (deer). Dus ooooh, deer. Dit is tevens een grapje van de Evening wildlife toer en deze willen we jullie niet onthouden.