Ukuba seluthandweni Africa - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Irene Berkmortel - WaarBenJij.nu Ukuba seluthandweni Africa - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Irene Berkmortel - WaarBenJij.nu

Ukuba seluthandweni Africa

Blijf op de hoogte en volg Irene

30 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

19 oktober 2012
Vandaag is het vrijdag wat betekend dat wij een vrije dag hebben. Samen met Jennifer, Gwen, Niek en Jelte hebben we wat huiswerk gemaakt. Jaja, ook dit moet gebeuren hier, dus benutten we onze tijd maar nuttig.
Later in de middag zijn Gwen en ik met Niek en Jelte naar het Tshwane district hospital geweest om mee te lopen. Wauw, de wereld ging letterlijk voor ons open. We zagen veel interessante dingen op de spoed, waar Gwen en ik beide van genoten. Tot half elf hebben we gewerkt. Wauw, geweldige ervaring!! Thanks Guys!

20 oktober 2012
Plannen zijn er om te veranderen, dus op naar het Apartheidsmuseum! Wauw, dit is zo indrukwekkend. Ik werd er stil van, ongelooflijk.
Direct kwam ik met een mond vol tanden te zitten. Het museum begon met een poortje voor ‘Blankes’ en ‘Nie-blankes’. In eerste instantie vond ik dit echt niet kunnen, maar achteraf gezien heeft ook dit effect gehad op het snappen van de gehele apartheid.
Wat zou het moeilijk moeten zijn geweest om te wonen als ‘nie-blankes’ in dit land. En wat is moeilijk geweest voor bijvoorbeeld Nelson Mandela om uiteindelijk een groot aandeel te hebben in het afschaffen van de apartheid. Op het moment dat ik dit typ krijg ik weer een brok in mijn keel en wordt ik er erg stil van……

In de avond zijn we met de Dutchies gaan uit eten en hebben we een drankje gedaan bij TriBeCa. Jennifer en Gwen zijn op stap gegaan en hebben een ware 16-jarige schuimparty meegemaakt. Ik heb nog even buiten gezeten met Niek en Jelte en ben daarna ook lekker gaan slapen.

21 oktober 2012
Vandaag zijn wij met Kasper en Buddy naar Jo’burg gereden om nog wat souvenirs te kopen voor thuis. Ik heb nu de souvenirs voor een aantal mensen compleet, maar een aantal dingen moeten voordat we naar huis gaan nog wel geregeld worden. Maar tijd genoeg natuurlijk! Eerst eens kijken hoeveel ruimte we in de koffer hebben…

In de avond is er heerlijk voor ons gekookt door Niek en Jelte dit mogen jullie vaker doen hoor!

22 oktober 2012
Vandaag hebben we voor Rivoningo koekjes en arretjescake gebakken. Hier hebben we ons goed mee bezig gehouden aangezien we bijna weer een vlam hadden in de oven. Het zal ook weer eens niet, wat kijk ik uit naar een fatsoenlijke oven waar eten niet kan verbranden en er een normale bakplaat is.
In de middag vroeg Jeffrey, 8 jarig patientje, of wij met hem even naar de stad gingen omdat hij chips wilden kopen. Uiteindelijk bleek dat hij dit wilden kopen langs de weg in de straat van onze stage. Op weg naar het kraampje kwamen we een ander jongetje tegen. Jeffrey begon met het jongetje te praten en hij werd zomaar een kind. Wat mooi om dit te zien.
Jeffrey kocht gekleurde popcorn en twee losse snoepjes voor zichzelf. Op weg terug naar het hospice kwamen we het jongetje weer tegen. Toen braken onze harten, wauw! Een snoepje werd gegeven aan het jongetje terwijl Jeffrey amper zelf geld heeft. Wauw, super mooi om te zien…

23 oktober 2012
Vanwege omstandigheden zijn we niet naar stage gegaan, maar hebben we wat huiswerk gemaakt. Bedankt dat iedereen zo lief voor me was!!

In de avond zijn we gaan uit eten in verband met de laatste avond van Constantin, een Oostenrijkse jongen. We zijn overheerlijk bij Craw Daddy’s gaan eten.

24 oktober 2012
Woensdag was de dag voor Gwen en mij snel afgelopen. Het enige wat we hebben gedaan is ‘taxi tingeling’ gespeeld! We zijn van hot naar her gereden en hebben nauwelijks iets nuttigs kunnen. Wel heb ik even kunnen skypen met Mariëlle, leukleuk!

’s Avonds kwam Itumeleng voor ons koken. De samp was mislukt doordat Gwen en ik een klein foutje hadden gemaakt, OEPS. Dus dan maar pap met een beef mix.
Eigenlijk moet ik zeggen dat ik stiekem van het Afrikaanse eten houd!

25 oktober 2012
Vandaag zijn we in de ochtend gaan werken. De arretjescake was nog niet geproefd aangezien ze op ons wilden wachten. Dus in de theepauze hebben we de arretjescake aangesneden. Wat blijkt; mislukt. Het was meer een arretjespudding, maar de mensen vonden het lekker.

Donderdagmiddag heb ik huiswerk gemaakt en geskypt met Monica en papa en mama. Fijn om een beetje contact te hebben met Nederland.

26 oktober 2012
Vandaag heb ik allereerst in alle vroegte mijn tas ingepakt. Rond half 6 ben ik begonnen met pakken, aangezien ik toch niet meer kon slapen. Ook voor een douche had ik dus lekker veel tijd.
Daarnaast ben ik weer met de co’tjes mee naar de spoed gegaan. Het was helaas een rustige vrijdagochtend, dus veel was er niet te doen. Maar samen met Jelte heb ik een bijzondere patiënt gezien, een man met een flinke CVA. Ongelooflijk hoe lang ze mensen laten wachten op medische hulp.
Verder hebben we nog wat kleine wondjes schoon gemaakt en verbonden.

Eenmaal weer thuis zijn we zo snel als iedereen klaar was aangereden naar Blyde River. Rond een uur of zes waren we gearriveerd. Probleem 1, wie slaapt waar. Dit is een hot issue sinds we wisten dat we gingen. Uiteindelijk hebben we de mannen laten bepalen met wie ze willen slapen. Dus mijn nieuwe roommates voor 2 nachten waren Sarah en Jelte.
Deze avond gingen we direct uit eten. Niemand had namelijk zin in koken en we hadden geen eten om te koken.

Rond half 11 ben ik mijn bed op gaan zoeken. Ik was super moe en zaterdag zou het vroeg dag worden. Jelte en Sarah volgden snel. Helaas heb ik bijna geen oog dicht gedaan. De muggen hielden ons allemaal wakker en de bedden waren te hard. Het sliep werkelijk waar voor geen meter.

27 oktober 2012
Vroeg opstaan en lekker gaan douchen om wakker te worden, aangezien de nacht dramatisch was. Jelte en ik hebben samen het ontbijt verzorgd en Kasper heeft netjes alles afgewassen.

Op naar de avonturen. Helaas konden we bijna geen activiteiten doen, maar we hebben uiteindelijk gekozen voor de boottocht om 15.00uur op Blyde River. In de ochtend hebben we eerst nog wat gehiked. De eerste hike liep langs een waterval, nouja, waarom niet even zwemmen. Na het zwemmen wilden we graag omhoog klimmen. Samen met Jelte ben ik tot het hoogste topje geklommen. Oke, we konden nog hoger, maar aangezien we het veilig wilden houden zijn we gestopt bij de een na laatste stop.

Vervolgens zijn we bij een picknick plaats gaan picknicken om vervolgens een volgende hike te doen. Wauw, wat een uitzicht. De geluiden klonken als de zee en Blyde River Canyon was super mooi te zien tijdens deze hike. Samen met Jelte heb ik nog gerelaxed op een rotspuntje om even te genieten van de zon, wat een heerlijk weer was het! En wat een mooi plekje om te slapen…

Na de hikes zijn we naar het zwembad gereden waar we nog een duikje hebben gewaagd in het zwembad. Niet zo’n slim idee achteraf, want op de boot was het ijskoud! En het was nog kouder vanwege mijn natte kleren. Achja, ook dit heb ik overleefd.

Eenmaal thuis heb ik direct een warme douche genomen. Daarna zijn we weer gaan uit eten en ten slotte hebben we in ons huisje nog een biertje gedronken. Een kampvuur maken ging helaas niet lukken, vandaar ons huisje. Rond een uur of 11 zijn we gaan slapen in de hoop dat de nacht beter is. Maar helaas, met om mij heen muggen, gesnurk, gepraat en gekreun, is mijn nacht niet veel beter geweest.

28 oktober 2012
We mochten iets langer slapen, maar voor mij was dit niet nodig. Slapen kon ik toch niet. Ik ben maar als eerste gaan douchen van ons huisje en vervolgens heb ik mijn spullen gepakt. Eline en Niek hebben heerlijk voor het ontbijt gezorgd.

Helaas was het weer wat minder vandaag waardoor we de drie rondavels/ three sisters and God’s window niet hebben kunnen zien. We stonden midden in een wolk, zodat een witte deken te zien was.
De potholes waren daarentegen schitterend. Ik heb er geen woorden voor. Het is zo mooi om te zien wat de natuur van de wereld kan maken. Hoe erg is het dan als je beseft hoe erg wij, de mensen, de natuur verpesten. Als je Blyde River Canyon hebt gezien en de potholes bedenk je dat we toch zuinig moeten zijn op de stukken natuur die we nog hebben.

Tussen de middag zijn we even bij een pannenkoekenhuis pannenkoeken gaan eten, en vervolgens doorgereden naar huis (met nog maar slechts 1 chauffeur wissel).
In de avond hebben we het weekend afgesloten door gezamenlijk uit eten te gaan.

29 oktober 2012
Een nieuwe stage dag is begonnen. Gwen en ik hebben ons een beetje verslapen. Verder heb ik een nieuwe pech dag, ik val over alles, dus ik doe extra voorzichtig.
Tussen de middag hebben collega’s mij meegenomen naar de straat om daar wat eten te kopen. Voor mij hebben ze pap en chakalaka gekocht met een heerlijk stuk vlees.
Eenmaal terug op stage is mij duizend keer gevraagd of ik genoot. Schijnbaar was aan mij af te lezen dat ik het heerlijk vond, maar dit was ook zeker zo!

Na stage zijn we met Thapedi naar de supermarkt gegaan om eten te kopen voor woensdag (lees: kippenhoofd, voeten, nek, lever, maag en darm). Nu hopen dat het lekker is.

In de avond zijn we uit eten geweest om het verblijf van Camille hier af te sluiten. Na het eten wilden ze een flashmop doen op Gangnam style. Verder heeft het tijdens het eten flink geonweerd en geregend.
Samen met Niek, Eline en Jelte ben ik naar huis gelopen. Een volgende pyjamaparty werd een feit toen Jenny en ik op verzoek op bezoek kwamen bij Kasper en Jelte.

  • 30 Oktober 2012 - 20:08

    Corry Reijers:

    Hallo Irene het is weer interessant wat jij allemaal mee maakt, geweldig wat een ervaring........ Ook leuke collega's je je doet er veel ervaring mee op. Wat zul je veel te vertellen hebben als je thuis komt. Geniet nog volop en het kan daar toch ook regenen en onweren zoals je schrijft.
    Denk er aan Irene gezond weer terug in Holland !! En wat en apart eten daar oei oei zo leer je nog andere gerechten kennen van een heel ander land.

    Maak er nog mooie maanen van en geniet ook met volle teugen !

    Liefs en hartelijke groeten vanuit een herfstachtig Deurne

  • 31 Oktober 2012 - 07:31

    DAD:

    Leuk te lezen dat gezellige en fijne weekenden worden afgewisseld met stage en opleidingsleermomenten door de week.
    Geniet van de omstandigheden en gezellige momenten en zorg voor leerzame en nuttige omstandigheden in je stage.
    Tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Irene

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 15538

Voorgaande reizen:

18 September 2017 - 06 Oktober 2017

Canada

15 Augustus 2012 - 30 December 2012

Zuid Afrika

Landen bezocht: